Hei jeg er Monica,

din instruktør og hjelpende hånd

Jeg bruker klikkertreningens prinsipper i undervisningen og når jeg trener mine egne hunder. Jeg har vært hekta på belønningsbasert hundetrening siden det første valpekurset jeg deltok på i 1995 med min første hund, weimaraneren Ibsen. Jeg mener det er viktig å holde seg oppdatert og er stadig fortsatt selv på kurs!

Etter å ha deltatt i ulike konkurransegrener med gode resultat har jeg fått en bred bakgrunn til å hjelpe deg. Det er verdt å nevne at jeg har holdt på med hest siden jeg var 13 år og jobbet som rideinstruktør på deltid og heltid siden 1990. Alt dette har gitt meg en god plattform for å kunne hjelpe deg med din hund også.

Mitt motto er at "jeg lærer så lenge jeg har elever!" og gleder meg til hva du skal gi meg av nye perspektiv til hundetreningen.

Kjære hundeeier

Jeg ønsker at du også skal få ett like godt og nært forhold til din hund som jeg har med min flokk.

Vi koser oss hele året med øvelser som utvikler samarbeidet og relasjonen oss i mellom. De regler som settes i hverdagen trenes inn som en lek.

Hunder lærer hele den våkne tiden og jeg prøver å gjøre det lett for hunden å gjøre rett slik at den mestrer treningen og ofte kan fortjene belønningen sin!

Det tar tid å trene en hund og ingen kan garantere ett resultat. Derimot skal jeg garantere å gi deg all min oppmerksomhet i tiden du går på kurs og gjøre det jeg kan for at du skal komme videre i treningen av din hund!

Hils på flokken min!

De hjelper meg å bli en bedre hundetrener hver dag

Av og til møter du noen av hundene mine som demohunder på kurs. De dukker også opp på facebook og forteller om livet hos en hundetrener. Du vil også møte dem, og de som ikke er med oss lenger, i filmbiblioteket og annet kursmateriale. Under her kan du bli litt bedre kjent med dem.

De fleste hundene våre har vi "laget" selv via oppdrettet Kennel Speldraget. Du kan finne mer om det på denne siden https://svartli.com/. Vi er meg, min mann Jan Egil og medeier i kennelen, Ronja Pedersen.

Krispie

Vizsla med sprett og fart. Eldst i flokken vår og har startet en ny karriere innen Rally som senior.

Lava

Aerodynamisk strihår vorsteh siden hun kom til meg uten bart! Verdens snilleste!

Banditt

Stor strihårgutt som har sine utfordringer. Livet kan være tøft innimellom med alle ukjente mennesker, men de han blir kjent med elsker han!

Tjorven

Strihår jenta vår som ikke sier nei til å løpe løs! Mye kontakttrening og jobbe for å få øvelser har gjort at hun holder seg i nærheten når hun skal likevel.

Chablis

Yngst i flokken og strihår vorsteh etter de beste linjer! En fin sjel som blomstrer sakte men sikkert mot de store høyder. Håper vi!

I hundehimmelen

Det er mange hunder som har krysset min vei siden min første hund, weimaraneren Ibsen. Vi har alltid hatt mange hunder og det kreves ekstra innsats for å få en harmonisk flokk der alle sine behov blir møtt. Disse damene på bildet representerer alle de som har vært med å forme meg som hundetrener og gitt meg utallige mange fine minner og grå hår på jakt, i hverdagen , på kurs og konkurranser! Jeg er evig takknemlig!

Min hunde-CV:

Utdanning:

2023 Super Trainer Live og PDT days, Absolute Dogs, 5 dagers online seminar

2023 Dyretrenerseminar med Ken Ramirez, Drammen, 3 dager.

2023 Rallykurs med Åse Hansen-deltaker med hund

2022 Rallykurs med Roger Fredriksen-observatør

2022 Canis Trenerutdanning, 4 helgesamlinger

2022 Fear Free Veterinary assistant

2022 Super Trainer Live og PDT days, Absolute Dogs, 5 dagers online seminar

2022 Husbandry helgekurs med Jonas Riise Johansen fra Target Hundesenter

2021 Super Trainer Live, Absolute Dogs, helgeseminar online.

2021 Clicker Expo, USA – online, Helgekonferanse

2020 Super Trainer Live, Absolute Dogs, helgeseminar online

Juli 2020 Fear free professional trainer – online

Jan-mars 2020 Atferdskonsultasjon -observasjon. kartlegging og veiledning, NMBU(Norges miljø og biovitenskapelige universitet), webinar online

2019 Trenerutdanning for Rplusgundogs m/Astrid W Ellefsen og Thomas Stokke, Vestlandet

2017-18 Pro dog trainer – Online

2018 Clickerexpo, Karen Pryor Academy, England, Helgekonferanse

2016-17 Canisklikkerinstruktør – online + Trondheim

2017 Clickerexpo, Karen Pryor Academy, Danmark, Helgekonferanse

Helg 2019 Konkurranselydighetskurs for Top Dog m/Cari Rørstrøm, Kirkenes

Helg 2018 Konkurranselydighetskurs for Siv Svendsen, Kirkenes

2015 Jakthundinstruktør NJFF, Kirkenes

2014 Valputvikling, 3 dagers kurs hos Hundsteg, Åre, Sverige

2013 – 2018 Flere helgekurs, foredrag og onlinekurs om belønning, grunnferdigheter og fuglehundtrening for Thomas Stokke, Klickerklok

2013 – 2018 Flere kurs og onlinekurs om konkurranselydighet for Fanny Gott, Klickerklok

2013 og 2015 Recallers – onlinekurs for Susan Garrett

Helg 2015 Konkurranselydighet for Ulrika Norell, Kirkenes

Helg 2014 Blodsporkurs med Berit Knudsen, Kirkenes

2000 Seminar Karen Pryor i Trondheim

Konkurranser:

Jeg har ført frem en viltsporchampion, 1AK på fuglehundprøve, prøvens beste hund på flere apportprøver for stående fuglehund, opprykk i LP og Rally og deltakelse i snørekjøringskonkurranser, alt med flere ulike hunder!